2016. január 7., csütörtök

a városligetről, az én városligetemről


a nagyszüleim ott laktak, ahol most én, mellettem a szomszédban az öcsémék a nagyobb, családi lakásban. én (meg a tesóm is) a városligetben tanultam meg biciklizni, a kresz parkban mutogatta meg nekem a nagypapám a közlekedési táblákat, a királydombon szánkóztam először és ott építettem meg az első hóemberemet. apukám icike korában itt áll egy sárgult fotón egy éljen május 1! feliratú lufival a kezében a még nagyon fiatal nagymamám mellett. sokat jártunk az állatkertbe a nagyiékkal és etettünk kacsákat a tónál. rengetegszer mentünk el a mezőgazdasági múzeumba, ahol az elsőn lévő medve még minimum hat méter magasnak tűnt (felnőttként már közel sem akkora :), meg egyébként is lenyűgöző volt az a sok makett meg kitömött állatka.

aztán ideköltöztem, lett egy kutyám, és azóta majd' minden nap kijárok vele, sétálunk, nyáron leheverünk a fűbe idillikusan (míg fagyi halálra rémíti az arra tekerő biciklistákat kevésbé idillikusan, így hamarosan odébbállunk...) és bámulom a sötétedéskor össze-vissza bénázó denevéreket.
nagyon sokan járunk ide: szottyadt mellű nénik monokiniznek a domb tetején, félmeztelen, kidolgozott izomzatú srácok edzenek a kondiparkban, jó seggű emberek futnak, gyerekek óbégatnak az új játszón, és rengeteg kutyás legelteti az ebeket mindenfelé. emberek bolhapiacoznak hétvégén, vonatokra szállnak a közlekedési múzeumban, rollerezgetnek a kresz parkban, fociznak a pecsa előtti réten, dobálgatnak a szétbaszott kosárpalánkokon, diszkózgatnak a 28 éves (!) depeche mode klubban; voltam a itt bringaemelésen a critical mass-en és üldöztem a kutyát, aki elszökött a tónál. meg a lemezbörzén matattunk apukámmal.

itt dolgoztam a környéken évekig, a pecsába jártunk kajálni a menzára, néha burgerezünk a pántlikában. de ami igazán és a legjobban fáj, az a kertem. a kertem a legjobb dolog (volt), ami a városligettel az elmúlt (minimum) tíz évben történt. a kertem az egyik legjobb hely volt a városban, még akkor is, ha két nap alatt a fű kikopott és minden tiszta por volt, és a pultosok néha igazán de elképesztően lassúak voltak, és aztán meg annyira népszerű lett, hogy nem lehetett soha helyet találni. jó volt a zene, voltak fasza koncertek meg meccsközvetítés, szuper volt az egész hangulat, a budi rengeteg bakelitborítójával és a bárpult tele lemezekkel, és hát persze a balkánburger meg a pinky meg a limonádé. majdnem minden nyári couchsurferem levittem ide, általában összefutottunk valakivel, vízipólót néztünk vagy népzenei koncertet. mindenki imádta a fröccsöt meg a színes égősort a fákon.




de hát ez már a múlt, még csak nem is a jelen. elmondom, hogy miért lesz mindenkinek rossz, ha a városligetből turistagettót csinálnak (szerintem). a városligetet használjuk. nagyon sokan használjuk, annak ellenére, hogy a járdákon eltaknyolsz, ha nem nézel oda, annyi a repedés meg luk, a padok rohadnak egy csomó helyen, az a kb. 2 db kút, ami van, nem működik, vécé nincs (csak 2 toitoi nyaranta), a fák és növények régóta nincsenek karbantartva, újak ültetve és éjjel nem lehet az sétányokra bemerészkedni, mert vaksötét van (pl. támadták már meg ismerősömet itt - neki szerencséje volt).
használjuk minden nap, használjuk még többen nyáron, az elszántabbak és közel lakó kutyások és sportemberek pedig egész télen is. használjuk nyaranta annyian és annyi mindenre, hogy alig bírja el a város legnagyobb parkja - futóversenyek, majálisok, undi politikai rendezvények, koncertek minden hétvégén, végig egész nyáron. sokszor mi már ki sem merészkedünk, mert majdnem elviselhetetlen a tömeg.
egyszóval: mi a városligetet nem látogatjuk. mi mellette, vele együtt élünk, használni akarjuk és nem beugrani egy múzeumba, majd továbbállni.

szeretnék bekerített kutyafuttatót, padokat és asztalokat, napernyőket, kukákat, használható járdákat, világítást, nem rohadó kosárpalánkokat, futókört, csapokat és szökőkutakat, amiben lehet pancsolgatni nyáron, használható vécét, de amit a legjobban szeretnénk: ZÖLDET, fákat, tavat, kacsákat, kutyákat, gyerekeket, levegőt.

és amit nem szeretnék: még ennél is több embert. az itt lakóknak használhatatlan dolgokat, bazinagy épületeket, eltüntetett parkolókat (amiket a föld alá bújtatva a fák gyökérzetét sodorják veszélybe), turistavakító hülyeségeket - az embereket (és a turistákat is!!!) a park maga vonzza, múzeumok ott vannak a hősökön, a várban, miért pont ide kellenek? legyen múzeumnegyed, tök oké, de hogy a város legnagyobb parkjában... nem értem. legyen inkább a népligetben például. arra is ráférne elég sok minden szegényre.
szóval még csak nem is az épületek dizájnjával van bajom, az egy eléggé más téma, hanem az egész koncepcióval. ezt olyan emberek találták ki, akik soha nem járnak ide és kurvára nem is érdekli őket a park funkciója. a liget így liget. fel kell varrni a ráncait és visszaadni a budapestieknek. mert így szeretjük, és így szeretnénk majd a gyerekeinket (vagy kutyáinkat :) kivinni ide évek múltán is, megtanítani őket bringázni és hógolyózni a királydombon (persze ha akkor még lesz hó...). tudom, a változás mindig nehéz, és igen, fel kell újítani a ligetet, ez nem kérdés. de nem így. (vagy pl. úgy, mint a műjégpályát: tökre szép lett, annyira jó, csak hát ó, kiderült, hogy szarul csinálták meg a hűtőrendszert, így nem lehet a szezonban használni, csak ha nagyon hideg van kint is folyamatosan, ami nincs és a jövőben nem is lesz valószínűleg. régen ősztől tavaszig végig lehetett korizni és nem olvadt kásásra (nem tamás lol) a teteje egy hét után.)

szeretlek, liget!
szeressétek ti is. meg mentsük meg. hátha még lehet.

összefogás a városligetért
a városliget honlapja




EDIT: ja, egyébként meg kivi vagyok, hogy ti erről mit gondoltok. meggyőzhető vagyok, mint mindig ;)


Nincsenek megjegyzések: