2016. július 14., csütörtök

vér - mér?


elmondom.
de előbb azt is elmondom, hogy én rettegek a tűktől és ájulós vagyok, vérvételkor már többször elájultam. az a gondolat, hogy lukas acélcsövet beszúrnak a bőrömön át az erembe, az rettegéssel tölt el.
és mégis rendszeres véradó vagyok, coz i'm cool. ja, meg ezért:

- a vér mesterségesen pótolhatatlan, élő anyag. csak a véradók tudják pótolni. YEAH, THAT'S YOU!!!
- egy váradással 3 embernek segítesz. tényleg.
- megtudod a vércsoportod. nekem pl. anyukám azt mondta világ életemben, hogy a rh- vagyok, pedig nem, tökre +. érdemes felírni, balesetkor jól jöhet. tudod, amikor majd valaki vérét kapod meg, aki véradó...
- tudsz irányítottan vért adni, rokonnak, bárkinek. ha nem egyezik a vércsoportotok, az sem baj, a kórház elvileg becseréli. ez kell hozzá: beteg neve, beteg születési ideje, beteg TAJ száma, vércsoportja; kórház neve, osztály és kezelőorvos neve.
- ha bármi bajod van, kiderül véradáskor, mert szétszedik alkotóelemekre a véredet és alaposan megvizsgálják (hepa, leukémia, vérbajok, vashiány, hiv, stb). ha bármi van, hívnak.
- mondjuk célszerű nem kábszizni véradás előtt egy ideig, hogy kiürüljön, de azt NEM vizsgálják. ha intravénás kábszis vagy, az már para. de az amúgy is...
- eleve egy csomóan nem adhatnak vért - 50 kiló alatti emberek, egyes helyekre ha utaztál, utána 1 évnek el kell telni, mielőtt adhatsz (pl. ázsia, ahol voltam, de japán nincs a listán, JÉJ!), testékszer, tetoválás utána fél évig nem adhatsz, ha vérszegény vagy (ez ott az előzetes vizsgálatból kiderül), cukorbeteg, terhes vagy vagy szoptatsz, vagy menstruálsz épp.
szóval aki nem tartozik ebbe, az csak adjon szépen :) jó lesz, ígérem ;) de NE hagyjátok otthon a TAJ kártyátokat, mer az kell (az eredeti!!! nálam másolat szokott lenni, szóval dontforget)
- a véradós orvosok, asszisztensek általában tök cukik. és tökre értékelik, hogy te vért adsz. coz you're cool.

- a véradás túlélhető, sőt. még úgy is, ha rettegsz a tűktől, ájulós vagy, félsz, stb. én nem tudok odanézni, amikor beszúrják a tűt. a néni meg is kérdezte, hogy a vértől vagy a tűtől félek-e :)
a véradás egy picit kellemetlen ugyan, de szerintem több a benefit :) kapsz ételutalványt, egy fél literes vizet és egy nápolyit. meg igazolást a munkahelyedre! a hülyének is megéri ;)
ha többen mentek/megyünk, úgy még jobb :)

úgyhogy most, hogy mindenkit meggyőztem, itt szűrhettek helyre és időre, hol hol van legközelebb váradás.
de hozzánk az irodába szoktak szervezni, és akkor az egész épület mehet vért adni, juhéééj!






Nincsenek megjegyzések: